tekst ©Dominika Zaręba
Współczesna cywilizacja wkroczyła w nowy etap rozwoju, którego cechą charakterystyczną jest świadomość ekologiczna. Oznacza ona nie tylko zrozumienie i wiedzę o wzajemnych relacjach między człowiekiem a przyrodą, antropogennych zagrożeniach dla środowiska i potrzebie jego ochrony, ale też poczucie trwałej przynależności do Natury i okazywanie jej głębokiego szacunku. Pod tym, bardzo dzisiaj popularnym pojęciem, kryje się zarówno specyficzny sposób myślenia lub odczuwania, jak i konkretne metody działania, odzwierciedlające się w codziennym życiu. Świadomość ekologiczna wpływa bowiem np. na rutynowe czynności wykonywane w domu lub pracy, zakup dóbr i usług, sposób spędzania wolnego czasu, wybór miejsca i formy wypoczynku lub podróży. Na rynku pojawia się nowy konsument, który jest skłonny do kupna ekologicznych towarów i usług, jak również gotowy do zmiany swojego stylu życia, przyzwyczajeń i modelu konsumpcji, aby chronić środowisko. Do nowych, rosnących wymagań klientów muszą dostosować się również sami producenci dóbr i usług.
Jak przedstawiają się badania świadomości ekologicznej Polaków – kilka ciekawych informacji od Mobile Institute z moim komentarzem
Prawie 1/4 Polaków czyta etykiety na produktach.
Wraz ze wzrostem świadomości zdrowotnej zmieniają się także wybory rynkowe polskich konsumentów. Jest to szczególne widoczne przy dokonywaniu zakupów produktów dla dzieci, zarówno spożywczych jak i użytkowych, takich jak meble i zabawki. Jeśli blisko jedna czwarta dorosłego społeczeństwa dokonuje odpowiedzialnych zakupów, to jest to już niezły wynik na początek. Zwłaszcza, że niemal niespotykane są w Polsce masowe kampanie promocyjne firm i produktów, w których zwracałoby się uwagę na aspekty związane ze środowiskiem, uczciwym handlem , wrażliwością na prawa zwierząt, etc. Polscy konsumenci czerpią informacje o odpowiedzialnych zakupach głównie ze źródeł internetowych i serwisów społecznościowych, najczęściej dzięki kampaniom prowadzonym przez organizacje proekologiczne. Kolejnym ważnym krokiem by pobudzić świadomość konsumencką powinno być większe angażowanie się biznesu w Polsce w propagowanie odpowiedzialności za środowisko.
Blisko połowa Polaków uważa, że konkretną postawę wobec ekologii wynieśli z domu rodzinnego.
Tylko 10 procent Polaków uważa, że żyje proekologicznie.
Mobile Institute 2017, www.mobileinstitute.eu